Montessori
BMS staat voor montessorionderwijs. Daar geloven we in! Maar wat houdt het in?
Help mij het zelf te doen
Zelf doen! Daar draait het om in het montessorionderwijs. Uw kind is nieuwsgierig, wil uitproberen, ontdekken, wil zelf leren. Dat is voor ons de basis. Op de BMS doen we dan ook alles eraan om uw kind hierin te ondersteunen en aan te moedigen.
We leren uw kind keuzes te maken. Hoe kun je dit het beste doen? Hoe kun je dat het beste ontdekken? Hoe pak je het aan?
We moedigen uw kind aan én we bieden uw kind de vrijheid en ruimte om zelf aan de slag te gaan. Dit is de manier om uw kind te leren steeds minder afhankelijk te zijn en zelfstandiger te worden.
Uw kind staat centraal
De ontwikkeling van uw kind. Dat is de focus in het montessorionderwijs.
De basis van dit onderwijs werd gelegd door Maria Montessori. Zij was een Italiaanse arts en pedagoog. Haar hele leven heeft zij zich sterk gemaakt voor 'de rechten van het kind'. Daarmee bedoelde zij: ieder kind heeft recht op het onderwijs en de opvoeding die erop gericht zijn dat het kind zich helemaal kan ontplooien. Ieder kind heeft recht een vrij en onafhankelijk mens te worden.
Het montessorionderwijs bestaat al 50 jaar. Natuurlijk is in deze 50 jaar veel veranderd. Maar de kern is en blijft: het kind staat centraal.
Verschillende leeftijden bij elkaar
We stimuleren uw kind zelfstandig te ontdekken, onafhankelijk te leren en om zich sociaal te gedragen. Om dit te ondersteunen, zitten de kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de klas.
Gaat uw kind naar de onderbouw, dan komt hij of zij bij kinderen van groep 0, 1 en 2 in de klas. In de middenbouw zitten de kinderen van groep 3, 4 en 5 bij elkaar. En in de bovenbouw groep 6, 7 en 8.
Oudere en jongere kinderen zitten dus in één groep bij elkaar. Zo leren zij van elkaar. En zij kunnen elkaar helpen!
Prikkelende omgeving
Zelf ontdekken! We nodigen uw kind daartoe uit. We bieden in de klas een omgeving die de kinderen prikkelt tot leren. We noemen dit de voorbereide omgeving.
Hoe die omgeving eruit ziet, hangt af van de leeftijd van uw kind. Iedere leeftijd heeft een eigen leerbehoefte. En uw kind is op verschillende leeftijden gevoelig voor verschillende leerprikkels.
Uw kind kiest zoveel mogelijk zelf wat hij of zij wil doen. De rol van de leerkracht is uw kind hierbij ruimte te geven en tegelijkertijd te stimuleren en begeleiden.
Montessorimateriaal
In het montessorionderwijs werken we met materiaal dat kennis concreet maakt of dat symbool staat voor begrippen of inzichten.
Het is aantrekkelijk materiaal dat uw kind zoveel mogelijk zintuigen laat gebruiken. Ook nodigt het uit om te herhalen. Uw kind kan ook zelf zien of het iets wel of niet goed heeft gedaan. Zo kan het kind zelfstandig werken.
Het montessorimateriaal gebruiken we vooral in de onderbouw en middenbouw. Aan het einde van de middenbouw bieden we meer abstractere manieren van leren aan. Dit als voorbereiding op de bovenbouw.